четвер, 12 листопада 2015 р.

Доповідь "Активізація навчального процесу на уроках у середніх класах та використання методу проектів"

Активізація навчального процесу на уроках у середніх класах та використання методу проектів

     Завдання школи сьогодні полягає в тому, щоб виховувати в учнів бажання розвивати себе як особистість, здатну робити вибір і контролювати своє життя; долати життєві труднощі й самостійно приймати рішення; піклуватися про інших, діяти з ними й заради них: навчити брати на себе відповідальність і давати оцінку своїм учинкам; захищати себе і свої життєві цінності, а також діяти відповідно до них.
     Завдання вчителя — прищепити учням жагу до здобуття знань, створити такі умови, щоби процес навчання був для них цікавим, потрібним, комфортним. Щоб дитина з легкістю могла подолати всі труднощі та при цьому відчути радість і зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, скрізь необхідно докласти зусиль, якщо хочеш бути успішним. Створення відчуття успіху на уроці передусім передбачає моделювання такої психологічної атмосфери, щоб учні без страху й побоювання йшли на урок. 2
     Сучасними підходами до навчання іноземних мов є особистісно орієнтований, діяльнісний та комунікативно-когнітивний, у центрі уваги котрих — особистість дитини, врахування її особливостей, можливостей та здібностей. Отже, процес викладання чітко орієнтований на потреби учня. 1
     Вартий уваги сучасних педагогів метод проектів як такий, що забезпечує цільовий акт діяльності, в основі якого лежать інтереси дитини. Проект цінний тим, що в ході його виконання школярі вчаться самостійно здобувати інформацію, отримуючи знання й досвід пізнавальної й навчальної діяльності, збагачуючи при цьому свою духовно-ціннісну сферу. 1
     Проект — це ідеальний засіб навчання і виховання. Проектна робота допомагає всім учням працювати об'єднано й ділитися своїм умінням і досвідом. Це дуже гарна можливість для учнів зі слабкими мовними навичками проявити нелінгвістичні здібності, тому що деякі з них чудово малюють, ліплять, співають, мають артистичні здібності, безмежну фантазію.
     Проектна робота — це ідеальна можливість для учнів використати свої знання англійської мови творчо. Зміст проекту базується не на вивченні навчальних тем, готових текстів, а на обговоренні актуальних проблем, цікавих учню. Діти вчаться висловлювати власну думку, аналізувати, обґрунтовувати, узагальнювати.
     Працюючи над проектом, учні набувають і розвивають практичні навички роботи з текстом, аудіо-, відеоматеріалами. Учні знаходять потрібну та цікаву для них інформацію, опрацьовують її, збагачуючи свій словниковий запас. 3
     Переваги проектного методу очевидні:
•        він характеризується високою комунікативністю й активним включенням учнів у навчальну діяльність;
•        у процесі роботи над проектом в учнів виховується відповідальність за результати навчальної діяльності;
•        робота над проектом сприяє створенню міцної мовної бази в учнів;
•        використання методу проектів створює умови для розвитку особистості дитини, так як він розвиває активне самостійне мислення й учить застосовувати знання на практиці;
•        метод проектів сприяє розвитку власного творчого потенціалу дитини, оскільки розвиває навички творчого мислення, сприяє створенню власних творчих зразків мовленнєвої діяльності;
•        робота над проектом стимулює активність учнів у навчальній діяльності.1
     Проект — це робота, що самостійно планується і реалізується школярами. Під час виконання проекту спілкування іноземною мовою органічно поєднується з інтелектуально-емоційною діяльністю. Опановуючи культуру проектування, учень привчається творчо мислити, самостійно планувати свої дії, а також удосконалює свої навички й культуру міжособистісного спілкування та співробітництва.
     Раніше учень був пасивним споживачем готової інформації. Це призводило до того, що учні не виявляли зацікавленості в обговоренні питань, які пропонувалися, слабо реагували на хід уроку. Як наслідок, вивчення іноземної мови не сприймалося учнями як єдиний творчий процес, покликаний створити необхідні умови як для розкриття особистого потенціалу учнів, так і для оволодіння іноземною мовою як засобом спілкування. 2
     Застосування методу проектів у поєднанні з комп'ютерними технологіями дає ще кращий результат. Початковий етап роботи — введення та обговорення теми. Тут визначаються часові межі, вибираються матеріали та джерела, обговорюється спосіб збору: вид інформації, форма презентації, складається план роботи. Далі буде найважчий, найтриваліший етап роботи (виконання проекту) — збір інформації, робота з різними джерелами, пошук нових знань, дослідження. Останній етап презентація. Форма презентації може бути різною: це випуск буклетів, фотомонтажів, стіннівок, конференцій і навіть театралізовані видовища.
     Отже, проектна діяльність дозволяє учням виступати в ролі авторів, творців, підвищує творчий потенціал, розширює загальний світогляд, підвищує рівень практичного володіння англійською мовою, формує навички самостійної діяльності. Проекти можуть бути інтенсивною діяльністю учнів упродовж короткого періоду — 1-2 год на тиждень або тривалими — впродовж кількох тижнів. Тому проекти можна поділити на чотири основні категорії:
1.      Інформаційні та дослідні проекти (письмові доповіді, класна виставка).
2.      Оглядові проекти (класні виставки, що супроводжуються повідомленнями, фотографіями, картами, схемами, графіками, різноманітними доповідями оглядового характеру).
3.      Production project (випуск стіннівок, постановка п'єси).
4.      Організаційні проекти, проекти-презентації (організація англійського клубу, проведення вечора, КВК тощо, інсценування п'єси).
     Робота над проектом проводиться в чотири етапи.
1.      Підготовчий етап. Вибір та обговорення теми проекту. Ознайомлення з новим мовленнєвим матеріалом, його автоматизація. Розробка структури проекту. Обговорення кінцевого продукту та способу його презентації. Формування мікрогруп (три-чотири учні).
2.      Робочий етап. Збір інформації. Обговорення зібраної інформації в групах. Обговорення в класі.
3.      Презентація. Обговорення в групах способів презентації проекту. Документування проекту. Презентація проекту.
4.      Підбиття підсумків. Обговорення проекту. Оцінювання. Аналіз результатів.
     Актуальним питанням проектної методики є контроль за діяльністю учнів та її оцінювання. Необхідно оцінювати як процес, так і результат. Слід використовувати способи поточного та підсумкового контролю. До способів поточного контролю належать: тести, анкети, щоденники учнів, індивідуальні інтерв'ю, бланки для взаємоконтролю. До способів підсумкового контролю належать: письмовий звіт за проектом, розроблений учнями матеріал.3
     Головна мета вивчення іноземної мови в школі — навчити користуватися нею в різних життєвих ситуаціях. Вивчення будь-якої іноземної мови — це важкий і копіткий процес, особливо якщо немає можливості вільно спілкуватись із носіями іноземної мови. Тоді вчитель робить усе можливе для того, щоб зацікавленість учнів у вивченні мови не спадала, створюючи на уроках комунікативні ситуації, максимально наближені до життєвих.

Використана література:
1.      Ізюменко Р. В. Переваги використання методу проектів на уроках в умовах упровадження в освіту особистісно орієнтованого навчання// Англійська мова та література, № 16-18 (278-280), 2010. - с.35-40.
2.      Ананьєва І.І., Використання різних видів проектної діяльності на уроках – розвиток творчої і талановитої особистості// Англійська мова та література, № 36 (298), 2010. - с.2-5
3.      Пришляк Я.Я. Активізація навчального процесу на уроках у середніх класах та використання методу проектів// Англійська мова та література, № 11 (309), 2011. – с.9.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.